rety

Analfabetyzm funkcjonalny

 

Źródło: remedium-psychologia.pl

W poprzedniej części cyklu pisaliśmy o technikach szybkiego czytania. Jest to umiejętność bardzo ceniona w dzisiejszych czasach, nazywanych erą informacji. Humaniści uważają czytanie za bezsprzeczny element rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, a nawet społecznego każdego człowieka. Pragmatycy traktują tekst pisany jako źródło informacji i alternatywny do mowy sposób komunikacji. Wskazuje się, że żyjemy w kulturze obrazkowej, że pismo przestaje być potrzebne, gdyż wszędzie jest zastępowane dźwiękiem i obrazem. Naukowcy wskazują na nowe, groźne zjawisko analfabetyzmu wtórnego. Większość badanych osób nie rozumie przekazu gazet i telewizji. Analizy specjalistów łączą to zjawisko z niską efektywnością systemów nauczania oraz z rozwojem technik audiowizualnych.

Termin „analfabetyzm wtórny” jest dziś w modzie. Oznacza utratę nabytej poprzednio umiejętności pisania i czytania. Jest synonimem „analfabetyzmu funkcjonalnego”, czyli nieumiejętności budowania wypowiedzi pisanych i brak rozumienia większości komunikatów. Na zjawisko to wskazuje się w przypadku problemów z pisaniem listów urzędowych, motywacyjnych, raportów – ich autorzy mają poważne trudności z doborem odpowiedniego słownictwa, składnią, ortografią i interpunkcją. Dotyczy to również problemów z rozumieniem tekstów w książkach, gazetach, czasopismach, broszurach, ulotkach i innych dokumentach, a także w programach publicystycznych i wiadomościach telewizyjnych. Powodem tego deficytu jest brak kontaktu z książką, nieznajomość wzorców, co powoduje prymitywizację języka. Według raportu UNESCO z 2002 roku analfabetyzm realny jest problemem krajów trzeciego świata, a analfabetyzm funkcjonalny – krajów rozwijających się.

Innym, podobnym problemem społecznym jest analfabetyzm informacyjny, czyli brak umiejętności posługiwania się informacją. Nie należy mylić go z analfabetyzmem informatycznym, który oznacza brak kompetencji w pracy z techniką informacyjną (dotyczy to przede wszystkim komputera i Internetu). Analfabetyzm informacyjny jest powszechny nawet wśród osób o wyższym wykształceniu. Objawia się tym, że przytłoczeni danymi, nie potrafimy ich przetwarzać, łączyć, hierarchizować i wykorzystywać w praktyce. Zjawisko to ma podobne korzenie podobne do analfabetyzmu funkcjonalnego: jest wynikiem nieefektywnej edukacji, która przyzwyczaja do bierności, a nie uczy myśleć logicznie. (…)

 

Dorota Kondrat

 

One comment on “Analfabetyzm funkcjonalny

  1. Wszystko dokładnie zaplanowane i od lat sumiennie wprowadzane w program nauczania w szkołach.
    Szczególnie nieumiejętność czytania ze zrozumieniem to dzisiaj prawdziwa plaga..

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s