S4fBbCA

Datowanie hebrajskie

 

Współczesny kalendarz, pomimo faktu mierzenia naszej ery od czasu narodzenia Chrystusa (na dodatek ten rok zerowy też został źle wyliczony), posiada zdecydowanie pogańskie i „niechrześcijańskie” korzenie. Stworzony na polecenie Juliusza Cezara, powstał niedługo po jego powrocie z Egiptu, gdzie musiał zapoznać się z astrologiczną wiedzą egipskiego dworu Kleopatry. Cezar miał również osobisty wpływ na ustanowienie zasad tego nowego sposobu odliczania czasu – kalendarza juliańskiego.

Nowy kalendarz solarny zastąpił poprzedni, w pełni księżycowy kalendarz rzymski. Choć rachuba przed-juliańska nie była identyczna do tej stosowanej przez Izraelitów, jej podstawowe założenia były bardzo podobne – początek miesięcy wyznaczany był przez pierwsze widzialne światło księżyca (lub nów, sprawa dyskusyjna).

Warto zaznaczyć, że kalendarz lunarny był znany, w różnych jego odmianach, najstarszym ludom starożytnym, wysnułbym nawet nieśmiałą tezę, że był najstarszym sposobem odliczania czasu znanym ludzkości. Najstarszym , a więc najbardziej dla niej naturalnym. Biblia podawała np. że fazy księżyca (jako „znaki”, wyznaczone czasy- moa’dim) były wiadomością od samego Boga, który za jego pomocą (księżyca) wskazywał ludziom kiedy przyszły „święte dni”.

Nasze silne przyzwyczajenie do kalendarza gregoriańskiego, oraz brak jakiejkolwiek dyskusji na tematy tak nudne jak kalendarz (kogo normalnego to obchodzi), czynią nas nieświadomymi faktu, że koncepcja kalendarza zwracającego uwagę przede wszystkim na Słońce, została wynaleziona w starożytnym Egipcie. Pomimo reformy dokonanej przez papieża Grzegorza w XVI wieku, podstawowe zasady działania rzymskiego kalendarza nie zostały zmienione. Współczesny świat podąża de facto za kalendarzem wymyślonym przez pogan i dla pogan.

Obecnie nie da się już nie stosować do kalendarza gregoriańskiego, zarówno z powodu naszego potężnego przyzwyczajenia do jego zasad, problemów w zrozumieniu zupełnie obcych nam reguł lunarnych, oraz z powodu jego silnej pozycji w świecie na którym żyjemy, działamy i pracujemy. Kwestia stosowania kalendarza nie jest kwestią moralną, nie wpływa na nasze życie duchowe. Nikt nie zabrania stosowania kalendarza gregoriańskiego.

Nawet pomimo tego, musimy kiedyś w końcu zwrócić uwagę na to, że wszystkie wydarzenia biblijne odbywały się zgodnie z rachubą księżycową, co tyczy się również świąt biblijnych i ważniejszych wydarzeń opisanych w Nowym Testamencie. Jeśli więc wciąż pozostały przed nami ostatnie proroctwa do spełnienia, to również i one muszą rozgrywać się zgodnie z kalendarzem danym przez Boga.

 

DA SIĘ TO OBLICZYĆ?

 

Można to obliczyć, chociaż wiekszośc z nas może to przyprawić o niezły ból głowy, ponieważ trzeba zwracać uwagę na różne czynniki, zaś różnice w działaniu kalendarzy słonecznego i księżycowego są duże i nie sposób ich nie zauważyć.

Przede wszystkim daty muszą być wyliczane zgodnie z założeniami Karaitów. Miesiąc musi zacząć się od pierwszego widzialnego sierpa księżyca, a nie od nowiu. Najłatwiejszym sposobem będzie (na początek) wyznaczyć konkretny dzień wspomagając się aktualnie stosowanym kalendarzem żydowskim.

http://calendar.zoznam.sk/jewish_calendar-pl.php

Początek dnia w tym kalendarzu, zaczyna się w nocy dnia poprzedniego – tak więc jeśli kalendarz żydowski wskazuje że np. 2-iego stycznia gregoriańskiego mieliśmy 1-szy dzień (dowolnego) miesiąca żydowskiego, to dzień ten u Żydów rozpoczął się tak naprawdę w nocy 1 stycznia.

Początek miesiąca w tej wersji (współczesnej, aktualnie stosowanej w judaizmie) rozpoczyna się w noc nowiu (brak widzialnej tarczy księżyca). Trzeba teraz wziąć poprawkę na pierwszy sierp księżyca, a następnie odpowiednio przesunąć datę. Polska nie znajduje się specjalnie daleko od Izraela, w większości przypadków konkretna faza księżyca widziana w Ziemi Świętej, powinna być identyczna do tej zaobserwowanej w Europie wschodniej.

http://www.moonconnection.com/moon_phases_calendar.phtml

Skoro więc w noc rozpoczynającą miesiąc we współczesnym kalendarzu żydowskim odnotowaliśmy nów, to przesuwamy początek miesiąca aż do nocy, w której pojawił się pierwszy, minimalny sierp księżyca po nowiu. Zazwyczaj prawidłowy początek miesiąca u Karaitów zaczyna się w dzień, góra dwa dni po pierwszym dniu miesiąca w rachubie rabinicznej. Bardzo rzadko miesiąc ten zaczyna się w tym samym dniu, w obu wersjach kalendarza, albo dzień wcześniej.

Np. jeśli w kalendarzu żydowskim pisze, że 1-szy Kislew zaczął się w nocy 1 grudnia, ale zauważyliśmy w tabeli faz księżyca, że pierwszy sierp pojawił się w nocy 2 grudnia, to przesuwamy 1-szy Kislew właśnie na noc 2-iego grudnia.

Początek miesiąca (jako „new moon”) jest oznaczany również w kalendarzu na karaite-korner.org. Plusem dla niektórych jest to, że oparty jest on na fazach księżyca widzianych w Izraelu. Minusem jest zaś to, że często fazy te oznaczane są adnotacją „widzialność niepewna” – co poważnie rzutuje na rzetelności tego projektu.

http://www.karaite-korner.org/holiday_dates.shtml

Trzeba też pamiętać o różnej kolejności miesięcy (np. we współczesnym kalendarzu Nisan jest siódmy w kolejności, a powinien być pierwszy ).

Najtrudniejszą sprawą wciąż pozostaje ustalenie prawidłowej daty roku (od stworzenia świata), ze względu na liczne zmiany dokonane w datowaniu przez rabinów, wg niektórych teorii mogły to być zmiany bardzo drastyczne (patrz książki J.R.Churcha, założyciela „Prophecy In The News”). Innym problemem zostaje też kwestia roku przestępnego i 13-tego miesiąca, który może wypadać w różnych latach w jednej i w drugiej wersji kalendarza.

Jedyną rzeczą która możemy więc w dacie poprawić, jest przesunięcie jej o jeden rok do tyłu podczas każdego miesiąca siódmego (Tiszri).

Np. Tiszri (u rabinów pierwszy miesiąc roku) 5777 r. , to w kalendarzu poprawnym Tiszri (miesiąc siódmy) 5776 r.

Aktualizacja: Po namyśle nie mogę z całą pewnością stwierdzić, że datę trzeba w takim wypadku cofnąć o rok. Ponieważ nie wiem jak kwestię numeracji rozwiązali rabini, w momencie gdy zmienili początek roku z miesiąca pierwszego na siódmy (wpływ na to musiała mieć tradycja kalendarza babilońskiego, dzielącego rok na dwa sezony – patrz „Kalendarz Mezopotamii i Sumeru”), równie dobrze można napisać, że trzeba dodać 1 rok do daty na początku każdego miesiąca Nisan.

 

PRZYKŁAD

 

1-szy sierpnia 2016 r.  to w oficjalnym kalendarzu 26-ty Tammuz (w tym przypadku liczony jako 11-ty miesiąc, ponieważ rok jest przestępny) 5776 r.

26-ty Tammuz (niefortunna nazwa, przyjęta w czasach niewoli babilońskiej) miał więc zacząć się w nocy 31-ego lipca.

U rabinów 01.08.2016 = 26.11.5776

1-szy Tammuz 5776 r. miał zacząć się w nocy 6-ego lipca.

Zarówno w Polsce, jak i wg karaite-korner.org w Izraelu, pierwszy nowy sierp księżyca pojawił się w nocy 5-tego lipca. Tym samym początek tego miesiąca, nietypowo bo wcześniej, powinien zacząć się właśnie w tą noc (5.7).

Tammuz nie może być tutaj 11-ty, ponieważ w prawidłowej rachubie Nisan jest pierwszy. Jeśli Nisan jest 1-szy, to Tammuz zawsze będzie miesiącem 4-tym (rok przestępny nigdy nie ma niego wpływu).

Rok pozostaje bez zmian, ponieważ Tiszri jeszcze nie nadszedł. (Aktualizacja: chyba że przyjmiemy drugą wersję zliczania lat, dodając rok w każdy Nisan, w tym przypadku dokonujemy więc zmiany i otrzymujemy rok 5777).

Tak więc w rachubie prawidłowej (nie uwzględniając teorii o tym, że rabini wycięli ponad 200 lat z kalendarza Żydów) 01.08.2016 = 27.04.5776 r. (Aktualizacja: w innym sposobie zliczania lat rok 5777)

 

Radtrap

 

2 comments on “Datowanie hebrajskie

  1. Taka ciekawostka, opierając swój kalendarz właśnie na Księżycu, ale nie dodając 13 dodatkowego miesiąca co 2-3 lata będziemy tracić co roku 11 dni, które powodowałby przesuwanie się świąt biblijnych na różne pory roku. Np. Pascha wypadłaby w zimę, a nie na wiosnę. Dopiero po 33 latach taki kalendarz na nowo zsynchronizowałby się ze Słońcem.

    Co do roku 5777 to może być kluczowy rok właśnie ze względu na te trzy siódemki w dacie, które są bardzo lubione przez okultystów.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s