hero.jpeg

Groźny przekaz geopolityczny kina chińskiego

 

Zródło Mocniejszy

Kilka lat temu na ekrany kin wszedł chiński film przygodowy „Hero”. Dzieło osadzone w odległych czasach tuż przed zjednoczeniem Chin po epoce walczących królestw przedstawia próbę zamachu na władcę najsilniejszego z siedmiu państw chińskich, podbijającego bezwzględnie kolejne z nich.

Film pięknie łączy obrazy, muzykę z baśniową poetyką sztuk walki. Jest ciekawą opowieścią, ucztą dla oczu i uszu. Został doceniony przez środowiska artystyczne na świecie, między innymi nominacją do Oscara w 2003 roku dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Jednakże pod przykryciem wspaniałej formy i wciągającej treścią fabuły, „Hero” zawiera groźny przekaz polityczny i geopolityczny.

Podczas gdy potężne wojska Qin odnoszą kolejne zwycięstwa na drodze do zjednoczenia Chin, najlepsi wojownicy z podbijanych krajów polują na władcę Qin. Najbieglejszy z nich, zwany Złamanym Mieczem, razem ze swoją ukochaną Śnieżynką wdzierają się do pałacu króla Qin. Złamany Miecz ma okazję zabić okrutnego władcę, ale rezygnuje i oboje wycofują się. Śnieżynka jest rozczarowana, chciała ochronić królestwo Zhao i pomścić swojego ojca. Trzy lata później tytułowy bohater filmu zwany Bezimiennym przygotowuje kolejny zamach na władcę Qin. Bezimienny pochodzi z Zhao, gdy był dzieckiem, jego rodzina została zabita przez wojska Qin, a on uprowadzony. Po latach przygotowań szykuje zemstę. Do realizacji przewrotnego planu zabicia króla Qin potrzebuje pomocy trzech najbardziej znienawidzonych w Qin wojowników z Zhao. Są to Niebo, Złamany Miecz i Śnieżynka. Jeśli plan powiedzie się, Zhao będzie ocalone, zemsta dopełniona. Złamany Miecz niechętnie wypełnia swoją rolę w spisku i namawia Bezimiennego by zrezygnował z zamachu. Pod wpływem słów Złamanego Miecza, tytułowy bohater w ostatniej chwili rezygnuje z zabicia władcy Qin i przypłaca to własnym życiem.

Jakie to były słowa? „Władca nie może zginąć. Wszystko w rękach niebios. Ludzie cierpią wojnę od lat. Tylko władca Qin może to zmienić. On nas zjednoczy. Dla dobra ogółu porzuć krwawe plany. Cierpienie jednostki nie usprawiedliwia cierpienia wielu. Nasza wojna musi ustąpić ważniejszej sprawie”. Władca Qin usłyszawszy od Bezimiennego słowa Złamanego Miecza rzekł: „Mój wróg jest jedyną osobą, która mnie rozumie. Znoszę krytykę osamotniony, przeżyłem wiele zamachów. Nikt mnie nie rozumie. Nawet dworzanie widzą we mnie tyrana. W najśmielszych snach nie marzyłem o zrozumieniu ze strony Złamanego Miecza. Nikt mnie tak nie doceniał”.

Film „Hero” niektórzy ocenili jako „polemikę z utartym w chińskiej historiografii krytycznym wizerunkiem cesarza” oraz „jako serwilistyczny wobec partii komunistycznej, m.in. dlatego, że do postaci króla Qin lubił się porównywać Mao Zedong, który wierzył, że proklamowana przez niego Chińska Republika Ludowa będzie dziełem równie wiekopomnym, jak zjednoczenie Chin przez Qin Shi Huanga”.

O czym jest ta chińska opowieść i jaki jest jej przekaz? Złamany Miecz i Bezimienny zdradzają swój kraj Zhao i swoich najbliższych, żeby władca Qin mógł dokończyć zjednoczenia siedmiu królestw. Wierzą, że zjednoczenie zakończy wojny między państwami chińskimi i cierpienia powodowane przelewem krwi. Jednak jakoś nie zauważają, że Qin dokonuje zjednoczenia na drodze wojen wywołujących wiele cierpienia. Wojny mają zakończyć wojny, powodowanie cierpień ma zakończyć cierpienia, a do tego nie liczy się, kto jest napastnikiem, a kto się broni. Niebezpieczny jest ten przekaz. Jednostka nie ma znaczenia, sianie śmierci tu i teraz można usprawiedliwić ochroną przed przyszłymi wojnami. Zło dzisiejsze jest przedstawiane jako ochrona przed złem jutrzejszym. Jednoczenie mniejszych państw w większe, choćby w najokrutniejszy sposób dokonywane, jest usprawiedliwiane nadzieją na uniknięcie wojen w przyszłości.

Jeśli tak myśli współczesna klasa rządząca Chinami i Chińczycy, do czego to może doprowadzić? Czy to zapowiedź i usprawiedliwienie wojen o Tajwan i Syberię? A może chiński wkład w ideologię państwa światowego? Skoro jakoby wojenne jednoczenie mniejszych państw zapobiega wojnom, to wedle tej teorii zjednoczenie wszystkich państw pod władzą rządu światowego powinno zupełnie zakończyć wojny. Imperia zwykle rozrastają się wokół najsilniejszej nacji, czyżby więc Chińczycy proponowali swoje przewodnictwo zwolennikom rządu światowego?

A co się stanie, jeśli Chiny staną się przewodnikiem albo choćby wzorem jednoczenia świata? Czy władze światowe podążą drogą Qin Shi Huang’a, jego wielbiciela Mao Zedong’a i współczesnej Komunistycznej Partii Chin? A może już podążają? Wszak obserwujemy kolejne wojny dla pokoju, zachwyty nad skutecznością chińskiego reżimu i pochwały brutalnej kontroli urodzeń w Chińskiej Republice Ludowej.

Qin Shi Huang po zakończeniu podboju Chin wydał edykt:

„Niegdyś król Hanu oddał mi swoją ziemię i swą pieczęć prosząc, by mógł zostać moim lennikiem. Później jednak sprzeniewierzył się temu układowi, połączył się krajami Zhao i Wei i bunt podniósł przeciw krajowi Qin. Dlatego też powiodłem moje wojska i śmiercią ukarałem buntowników. Wziąłem do niewoli ich króla. Sądziłem, że tak będzie dobrze i że może będę mógł zaprzestać wojen.

Król Zhao przysłał swego doradcę Li Mou, aby zawarł z nami sojusz. Dlatego też zwróciłem królowi Zhao jego syna, którego był mi dał jako zakładnika. Lecz on sprzeniewierzył się układowi i bunt wzniecił na ziemiach Taiyuanu. Dlatego też ruszyłem z mym wojskiem, śmiercią ukarałem buntowników i wziąłem ich króla. Lecz oto Jia, syn królewskiego domu Zhao, sam się ogłosił królem Taiu. Dlatego też zawołałem moje wojska, uderzyłem na niego i zmiażdżyłem go.

Król Wei początkowo pragnął zawrzeć układ z krajem Qin i poddać się nam, lecz później spiskował z krajami Han i Zhao, chcąc napaść na kraj Qin. Żołnierze i oficerowie królestwa Qin ukarali go śmiercią i pokonali jego kraj.

Król Chu wpierw mi sam w darze złożył ziemie położone na zachód od Qingyangu, lecz sprzeniewierzył się tej umowie i uderzył na naszą Komanderię Południową. Dlatego też zawołałem moje wojska i ukarałem go. Wziąłem do niewoli króla, a następnie zająłem ziemie jego kraju.

Król Yanu w zaślepieniu doprowadził do zamętu. Książę Tan, następca tronu, potajemnie nakazał Jing Ke, by mnie zamordował. Moi żołnierze i moi oficerowie ukarali go śmiercią i spustoszyli jego kraj.

Król Qi posłuchał rad Hou Shenga i zerwał stosunki z krajem Qin, pragnąc wywołać zamęt. Moi żołnierze i oficerowie moi ukarali ich śmiercią, wzięli do niewoli ich króla i podbili ziemię Qi.

Tak więc ja, pokorny i niewiele znaczący, zwołałem wojska, by śmiercią ukarać buntowników i siewców zamętu, a znalazłem oparcie w duchach Świątyni Przodków moich. Owych sześciu królów poniosło karę za swe zbrodnie. Cały świat jest pobity.

Jeśli więc teraz tytuł, jakim mnie nazywają nie ulegnie zmianie, nie zostaną uhonorowane moje zasługi, które mógłbym przekazać późniejszym pokoleniom. Zastanówcie się, panowie, nad tytułem, jaki nosić winien władca”.

A potem w atmosferze wielkiego terroru nastąpiły reformy prowadzące do ujedolicenia i biurokratyzacji, palenia ksiąg, przymusowej katorżniczej pracy.

MORAŁ:

Sztuka jest sposobem przekazu o wielkiej mocy oddziaływania. Bądźmy tego świadomi, nie dawajmy się zwodzić pięknym formom, niech nam nie przysłonią treści i nie spowodują bezmyślnego przyswajania niezdrowej propagandy.

______________________________________________________________________________________

Zobacz także: Dlaczego postać cesarza Qin Shi Huanga jest tak ważna dla komunistycznych i ateistycznych Chin?

 

One comment on “Groźny przekaz geopolityczny kina chińskiego

  1. DRUGA WOJNA ŚWIATOWA ZACZĘŁA SIĘ OD TEGO ŻE ROSJANIE NAKRĘCILI ALEKSANDRA NEWSKIEGO TRZECIA ZACZYNA SIĘ OD KRĘCENIA PRZEZ CHIŃCZYKÓW SWOICH EPOPEI NARODOWYCH WOJNA TO STAN CIĄGŁY NA NASZEJ PLANECIE ZAŻARTA WALKA O POKÓJ TRWA JUZ OD TYSIĘCY LAT

Skomentuj

